Gràcies per la vostra visita!

dimecres, 30 de novembre del 2011

Una de por

L'Ovidi en va escriure "Una de por" a l'àlbum "de manars i garrotades" el 1977, xerrava sobre la democràcia i els seus enemics que la volien assassinar. Doncs bé, aquesta també és de por i també va per la democràcia d'uns i els manars d'altres, qui decideixen que es fa a Mallorca segons els seus interessos.

Les maquinacions de l'especulació mallorquina no tenen límits. Fins fa quatre dies, semblava que un govern amb més seny i una crisi de les més fortes dels últims temps, havien parat els peus a la depredació del territori, duta a terme per un grapat de senyorassos amb cap més idea que omplir-se les butxaques més del que ja li tenen.

Però des de fa poc més d'una setmana, la dreta més liberal ja pot mostrar el seu potencial i estendre el seu "Lado Oscuro" (o si ho preferiu blau marí), més enllà de tot límit que el pogués aturar. Senyores i senyors, la inversió privada salvarà aquest país i ho farà a lo grande!


Aquesta vegada no s'optarà per autovies, palaus de congressos, òperes o hospitals megalòmans. El diner públic diuen que s'ha acabat. Els nous projectes es basaran en "capital privat" i inversions estrangeres, i com fins fa 4 anys (2008) tot anirà a cop de talonari i sense pensar si aquestes grans inversions estrangeres es fan pel nostre benefici o  pel de quatre especuladors i homes de negocis.

Ja està previst, i sembla que s'ha estat planejant durant molt de temps, de que d'aquí a principis de 2013 el nou Circuit Illes Balears ja estigui en funcionament per tal d'acollir un dels Gran Premis (carreres en la jerga F1) del Campionat Mundial de Fórmula 1. Això vol dir que constructores, empreses del motor, administracions i altres actors que intervenguin en l'afer, tenen poc més d'un any per convertir la garriga de d'Es Palmer (Llucmajor) en una infrastructura gegantina que ha d'incloure circuit, grades, edificis complementaris, pàrquings i tots els serveis que això requereix. Sembla una carrera a contra-rellotge que volen dur a terme sigui com sigui. El cas, és que no crec que trobin gaires obstacles, ja que la unanimitat pel Si regna tant a l'administració municipal, insular, autonòmica i estatal, com a la iniciativa privada. És una llàstima que no passi el mateix amb les infraestructures públiques que es moren d'oi abans d'arribar a acabar-se i a funcionar com toca.

Però no cregueu que un projecte així apareix d'un dia per l'altre! Fa almenys dos anys que el projecte està damunt la taula i segurament ja hi estava de molt abans (Notícies de 2010 aquí). El projecte de l'arquitecte Gabriel Palmer pel Circuit Illes Balears es va acabar el Juny de 2010; els seus plànols es poden veure al seu web: http://circuit-illesbalears.com.

Aquesta és una de les simulacions en 3D que hi presenta. L'escenificació és realment impressionant tot i que pos en dubte que la garriga de Llucmajor sigui tan verda i que l'espai que envolta el circuit acabi sent tan verge; posaria la mà al foc de que l'espai existent entre el circuit i l'autopista no serà precisament un jardinet de les tonalitats cromàtiques del verd.

Seguint amb les especulacions sobre el circuit, si s'ha de tenir un projecte de tals dimensions per a 2010, la planificació del traçat s'ha de remontar forçosament a un o dos anys enrere (2008-2009). Això vol dir que la ubicació del circuit ja fa temps que està decidida. És més, encara m'hi jugaria un sopar i guanyaria, si m'aventurés a dir que quan es va planejar l'Autovia de Llucmajor ja es va tenir en compte la potencial construcció d'aquesta infrastructura dins aquesta mateixa parcel.la!

Digueu-me sinó per quina raó dita autopista surt de l'àrea de S'Arenal en direcció sud per tornar a girar en direcció nord de cap a la vila de Llucmajor? Partint de la hipòtesi que que fos totalment necessari fer l'autopista de Llucmajor, per quina raó el traçat no segueix una línia recta tal i com fa per exemple la carretera antiga que passa per s'Aranjassa? I què hi dieu de que el tram més recte de tot el traçat coincideixi amb el costat de la parcel·la del Circuit en qüestió (polígon amb vora blava)? Mirem-ho al mapa que queda més clar que enlloc:

Resulta que el traçat actual té una longitud de 15'6km fins que s'acaba a la carretera Llucmajor-Campos. Per què en lloc de fer curves i torterelles no es traçà una línia recta? posats a des(cons)truïr, si s'han de fer ponts o túnels, millor si l'autopista és curta no? en principi la línia recta és la distància més curta i la ruta més ràpida entre dos punts! Així si feim un traçat alternatiu més curt (en vermell), pensant en connectar l'autopista de l'Aeroport amb el Polígon Industrial de Llucmajor i la carretera de Campos ens queda un recorregut total de 14'5 km (un quilòmetre menys que al traçat actual)  Ah, però! Sembla ser que no basta arribar a Llucmajor, també s'ha de passar per una sèrie de llocs estratègics i donar accés a infraestructures potencials com el Circuit de F1 (en lila) o Camp de Golf de Son Antem (en verd). Així, estimats Llucmajorers, no penseu que fessin l'autopista perquè arribassiu 10 minuts abans a Palma per anar a fer feina, la feren per aquests quatre forrats que manejen els interessos de la política mallorquina pel seu propi benefici.


En si, el disseny de l'edifici és molt xulo, espais oberts coberts amb estructures metàl·liques semi-transparents, un color verd no molt estrident per evitar impacte.... i sengons m'han dit alguns afeccionats a les carreres de Moto GP... una merda de disseny si des de la grada principal només es pot veure la recta de meta perquè al davant hi ha una altra grada que en tapa la visibilitat.
Detall de la grada en 3D. Realment pareix que és de veritat i tot!

Tant per bé com per mal, és d'esperar que una infrastructura així tengui els seus impactes, que tant poden ser bons per a alguns i no tant per a d'altres. En si el que aquesta gent proposen és que el circuit en si donarà molts llocs de treball, ajudarà en la desestacionalització de la temporada turística i atraurà un nou tipus de turisme a l'illa que segons sembla és d'un valor adquisitiu més alt que el turista ras de s'Arenal que només ve pel mític lema de les 5-S (Sea, Sun, Sand, Sex and Sangria).


En això els he de donar parcialment la raó. És veritat que aquest mundillo atreu gent d'alt standing que és capaç de pagar centenars d'euros per seure a una grada i veure bòlids fent voltes, no discutirem els gustos de cada un, i també és ver que si aconsegueixen omplir l'estadi amb les 65.000 persones que diuen que hi cabran, tota la planta hotelera de Palma i Llucmajor n'anirà plena, donant beneficis a petits i grans propietaris de l'hostaleria, a part d'altres sectors de la restauració o l'oci. El que no queda gens clar és aquesta aposta per la desestacionalització: Tenint en compte que els Grans Premis de F1 corren només dues vegades a cada circuit (un únic cap de setmana), els hotels només s'omplirien un únic cap de setmana a l'any! I de feina? si, segurament se'n demanarà per a la seva construcció, però no m'estranyaria gens que per a les feines més tècniques duguessin treballadors especialitzats de fora i no a "Construcciones Manolo: especialistas en encofrados i xapuzas varias", i pel que fa al manteniment, poca cosa s'haurà de fer si no s'aconsegueixen més carreres que les de F1 i MotoGP; potser no serà necessari tenir gaire personal fix, total només és una pista de 16km, grades i un edifici a gestionar. Ja pel que és manteniment de vehicles, no us preocupeu, segur que el senyor Ferrari ja vendrà amb el seu equip d'èlit de fora i no necessitarà cap cop de ma.


Pel que fa a l'impacte territorial i ambiental, crec que és on es farà més mal. Encara que a simple vista aquella àrea de garriga de la Marina de Llucmajor sembli no tenir res interessant, es tracta d'una àrea natural d'alt interès, tant és així que molt a prop hi ha espais naturals ANEI amb espècies vegetals protegides que difícilment es troben a altre zones de Mallorca i del món. Però a qui li interessen quatre floretes de pixarrí? El que volem és sortir de la Crisi! (Gran argument). Per cert, i per si no fos poc l'àrea construïda serà de 147,419 Ha contant només el circuit principal i els dos adjunts de Karts i Motocross. Bàsicament com 147 camps de futbol un devora l'altre! ah, això sense comptar aparcaments o infrastructures adjuntes que no surten al pla inicial. Sobre això, la superfície edificada és de 15.900m2 i una alçada de posem 4-5 plantes? ...reees! Sinó comparau una vista panoràmica en 3D sobre el circuit actual de Montmeló (Catalunya) i una vista a la mateixa altura sobre l'àrea que cobrirà el circuit Illes Balears. Pensau que el requadre taronja és una gasolinera. Per la resta.. sense comentaris. Jutjau vosaltres mateixos.


Circuit de Catalunya (Montmeló, Vallès Oriental) des de 664m d'altura per Google Earth

Circuit Illes Balears (Llucmajor, Mallorca) des de 664m d'altura per Google Earth


Segur que als habitants de la garriga això no els afecta en absolut! i ja que xerram de molestar... heu sentit mai el so dels cotxes de F1? diuen que és espectacular! Voldria saber com d'espectacular és això per a la fauna llucmajorera... i pels veïnats de cases de camp o possessions? No ho se, feis la prova, però posau els altaveus a tope!



De fer-la la faran, si s'arrisquen al cap i a la fi serà el seu problema si la cosa no va bé. Del que m'agradaria estar segur i no ho estic, és de saber si realment això ho pagarà un dels grans o si ho acabarem pagant nosaltres per damunt o per davall. I tan si és així com si no, els que acabarem vegent una representació més de destrucció de la nostra terra serem NOSALTRES els mallorquins.

Com a solució a tal aberració propòs fer una col·lecta per tot Mallorca per poder comprar l'última versió del joc F1 2011 de Play Station 3 a tots els promotors del projecte, perquè així es puguin viciar a fer les seves carreretes en un entorn virtual super realista des de la seva super pantalla de 500 polzades a ca seva i no ens venguin a tocar el que no sona!


I ara per acabar vos deix amb un poc de música per esborrar tant de soroll mecànic i substituir-lo per un crit de lluita! Fins aviat!

3 comentaris:

  1. "Com a solució a tal aberració propòs fer una col·lecta per tot Mallorca per poder comprar l'última versió del joc F1 2011 de Play Station 3 a tots els promotors del projecte, perquè així es puguin viciar a fer les seves carreretes en un entorn virtual super realista des de la seva super pantalla de 500 polzades a ca seva i no ens venguin a tocar el que no sona!"

    Olé tu Llorenç! Molt bona! quin projecte tan bestia! Com el Casino like Las Vegas que volen construir a Tarragona :P

    ResponElimina
  2. Tens tota la raó Llorenç, sempre ho justifiquen amb argumentació fàcil com el treball, quan son treballs temporals la immensa majoria, la desestacionalització, que no només s'ha de tenir en compte com dius que es un cap de setmana, sino que a sobre la temporada de F1 y GP acostuma a coincidir amb el bon temps...i pel que fa als terrenys, la comparació amb Montmeló es molt bona, ben conec el circuit de Montmeló i et puc assegurar que tot está molt més compactat que el que es planeja a Llucmajor. Per altra banda la contaminació acústica del circuit si que la tindreu tot l'any, amb certa temporalitat per això, jo he patit la que el Circuit de Montmeló causa a tots els municipis de la zona, especialment a Montornès i Parets del Vallès, els entrenaments d'Alonso y Schumacher entre d'altres despertant-me, o les competicions 24h de motociclisme, la contaminació acústica, la despesa en policia, les cues interminables... es bestial i en canvi els beneficis només recauen en mans d'uns quants i d'un únic ajuntament... Si que es una bona campanya de màrketing per l'illa, pero que no us venguin la moto amb segons qué... Salut!

    ResponElimina
  3. Res millor que la opinió d'un "expert" que coneix tota aquesta problemàtica ben d'aprop! per sort sembla que no hi ha cap poble a prop i no seran masses els que pateixin el soroll directament! El problema és que no podem anar consumint l'illa d'aquesta manera! Ara també volen fer dos parcs temàtics, un d'ells anomenat Tierra Santa (que déu ens agafi confessats!) i Jose Ramon Bauzá només diu que no creu que el model econòmic del totxo estigui exhaurit! O sigui que a construïr!! Ara vorem qui ve a veure el parc temàtic de Mallorca una vegada tot estigui esvaït! Salut Geògraf!

    ResponElimina

I els vostres comentaris...?